Pedagogisch beleid

Bij Kindcentrum De Kleurencirkel streven we naar hoogwaardige zorg en opvang voor kinderen met specifieke medische behoeften. Het vastleggen van onze werkwijze middels een pedagogisch beleidsplan is van essentieel belang om kwalitatieve zorg te bieden. Hieronder presenteren wij ons algemene pedagogisch beleidsplan.

Belangrijkste principes van ons pedagogisch beleid: veiligheid en geborgenheid

Bij De Kleurencirkel staat het creëren van een veilige en geborgen omgeving centraal, met extra aandacht voor de medische behoeften van de kinderen. Dit biedt hen een solide basis voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling, met een positief zelfbeeld als resultaat.

We erkennen en respecteren de unieke eigenschappen van ieder kind, met bijzondere aandacht voor hun medische achtergrond. Elk kind wordt serieus genomen en gestimuleerd om zo zelfstandig mogelijk te handelen. Daarnaast moedigen we de natuurlijke nieuwsgierigheid van het kind aan, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van creativiteit. Onze pedagogisch medewerkers tonen eerlijkheid en openheid en behandelen elkaar en de kinderen met respect.

Ons doel is om kinderen waardering bij te brengen voor anderen om hen heen, met begrip voor elkaars medische situatie. Kinderen worden zich bewust van het effect van hun gedrag op hun omgeving. Daarnaast streven we ernaar om kinderen een omgeving te bieden waarin alle aspecten van hun ontwikkeling, inclusief medische zorg, voldoende tot uiting kunnen komen.

Het kind staat centraal

Bij De Kleurencirkel bieden we kinderen met specifieke medische behoeften een veilige en vertrouwde groepsomgeving waarin veel ruimte is voor ontdekking, afgestemd op hun individuele capaciteiten en medische vereisten. Het kind vormt hierbij altijd het uitgangspunt; wat wil het, wat kan het aan?
We hechten waarde aan het respecteren van het individuele ritme van baby's, bijvoorbeeld in hun slaap- en eetgewoonten. We willen dat kinderen met specifieke medische behoeften de ruimte hebben om zichzelf te zijn, te spelen, te ontspannen en te ontwikkelen op fysiek, cognitief en sociaal-emotioneel vlak.

Ontwikkeling door middel van spel

Bij De Kleurencirkel erkennen we dat kinderen zich ontwikkelen in hun interactie met anderen en door middel van spel, met extra aandacht voor de medische aspecten. Het is daarom cruciaal dat kinderen met specifieke medische behoeften voldoende aandacht krijgen van pedagogisch medewerkers en toegang hebben tot voldoende ruimte en materialen voor spel. Kinderen moeten de kans krijgen om fouten te maken en hiervan te leren, met externe richtlijnen om hen te begeleiden. Ons pedagogisch beleid sluit goed aan op dat van het samenwerkende basisonderwijs om continuïteit te waarborgen bij de overgang naar basisonderwijs op vierjarige leeftijd.

Vierogen-principe

Bij De Kleurencirkel hanteren we het vierogen-principe, verplicht sinds 1 juli 2013 voor alle kinderdagverblijven, met extra aandacht voor de medische zorg die de kinderen nodig hebben. De GGD controleert regelmatig of wij hieraan voldoen. Dit principe waarborgt dat een medewerker nooit alleen is met een groep kinderen; er moet altijd een andere volwassene kunnen meekijken of meeluisteren. Dit is een van de fundamenten waarop wij ons werk baseren.

De Kleurencirkel is aangesloten bij de brancheorganisatie Kinderopvang, wat onder andere inhoudt dat wij hun algemene voorwaarden naleven. Voor meer informatie verwijzen wij naar hun website: www.kinderopvang.nl.